Gävle Södra

Klubb 12965 - Distrikt 2330 - Charternummer

Chartrad Feb 1960
Charterpresident 1960 - 61 G Weissglas

Rotary är ett globalt nätverk av över 1,4 miljoner medlemmar i mer än 46 000 klubbar runtom i världen. Gemensamt för oss alla är att vi vill mötas, utvecklas och ständigt vidga våra vyer, samtidigt som vi vill göra goda insatser för samhället, både lokalt och globalt.

Årets måtto i Rotary är "Create hope in the world"

Genom Rotary kan du också delta i projekt av olika slag. Sådana projekt kan ha fokus inom något av följande områden:

•       Fredsbyggande och konfliktförebyggande
  •       Förebyggande och behandling av sjukdomar
  •       Vatten, sanitet och hygien
  •       Mödra- och barnhälsa
  •       Grundläggande utbildning och läskunnighet
  •       Samhällsekonomisk utveckling
  •       Miljö

Känns det rätt och du vill du vara med att ta ansvar för en hållbar samhällsutveckling, utveckla dig själv och få nya vänner – då är Rotary något för dig!

Gävle Södra Rotaryklubb

Gävle Södra Rotaryklubb är en lokal förankring av Rotarys globala verksamhet. Vi möts varje fredag lunch för trivsamt umgänge men också för att förkovra oss. Inbjudna föredragshållare brukar i samband med lunchen presentera intressanta och aktuella ämnen.

Se vårt program på anslutande sidor.

Det lokala engagemanget kan ta sig uttryck i integrationsprojekt tillsammans med Akademikerspåret för att nyanlända ska få en snabbare och enklare ingång och anpassning till vårt samhälle. (Akademikerspåret en yrkesinriktad utbildning för sfi-deltagare med högre utbildning från hemlandet).

Som ett exempel på det globala engagemanget har Gävle Södra Rotaryklubb under flera år varit engagerade i Shelterbox. Shelterbox är en samarbetsorganisation som undsätter människor i världens katastrofområden med nödhjälp i form av tält, verktyg, hushållsredskap, filtar mm.

Bland klubbmedlemmarna finns många olika kompetenser; jurister, läkare, ekonomer, civilingenjörer, bibliotekarier, musiker, officerare, köpmän, företagsledare, lärare mm.

Rotarys ungdomsutbyte

En fantastisk möjlighet för ungdomar är Rotarys Ungdomsutbyte som har till syfte att öka förståelsen mellan människor världen över. I över 40 år har Rotary i Sverige (Rotarystudent) skapat förutsättningar för ungdomar att upptäcka världen genom olika former av studentutbyten.

Programmen är öppna för alla. I och med att verksamheten bygger på ideellt engagemang kan priserna hållas förhållandevis låga.  Rotary erbjuder följande aktiviteter:

Ettårsutbyte för dig som är 15–17 år och vill studera utomlands under ett läsår och samtidigt bo i olika familjer. Ansökan senast oktober föregående år.

Sommarutbyte för dig som är 15–18 år och vill åka utomlands några sommarveckor. Likasinnade ungdomar matchas ihop för att bo lika länge hos varandras familjer i Sverige och utomlands. Ansökan senast den 31 december föregående år.

Sommarläger för dig som är 15–24 år och vill delta på något av Rotarys läger runt om i Europa. Välj mellan olika läger med teman som till exempel musik, sport och kultur. Ansökan senast 15 januari samma år.

Georgiastipendiet för ett års collagestudier efter gymnasiet, i delstaten Georgia, USA. Stipendiet omfattar terminsavgifter, läromedel, kost och logi på campus samt ett mindre omkostnadsbidrag. Sökande skall vara 18–24 år när studieåret börjar den 1 augusti. Ansökan senast den 15 augusti året innan det aktuella läsåret.

Du hittar mer info på nätet via www.rotarystudent.se

Rotary kan erbjuda mycket mer! Kontakta oss gärna för mer information.

Kontaktperson: Anders Lasell (070-661 71 20, anderslasell@gmail.com)
(”President” 2023-2024 i Gävle Södra Rotaryklubb)

Aktiva medlemmar 29
- Herrar 21